زنگ خطر افزایش قیمت خودرو

زنگ خطر افزایش قیمت خودرو با تعطیلی  فولاد مبارکه

در حالی که عدم تخصیص ارز به خودروسازان آینده تولید را با ابهام و چالش های فراوان مواجه کرده است،

زنگ خطر افزایش قیمت خودرو با تعطیلی موقت فولاد مبارکه نیز به صدا درآمده است.

به گزارش پایگاه های خبری، براساس شنیده ها گویا قرار است فولاد مبارکه اصفهان، که نقش مهمی در تولید ورق های فولادی

از جمله خودروسازی دارد، به درخواست معاونت معادن و صنایع منبع پایه وزارت صمت به بهانه بازسازی و به‌سازی (overhaul)

از مردادماه تا انتهای سال تعطیل خواهد شد.

این نامه هنوز به صورت رسمی منتشر نشده و ممکن است مانند نامه مدیرعامل ایران خودرو، چند وقت بعد رسانه ای شود،

اما این اقدام در شرایط فعلی به قدری شوکه کننده و نابه‌جاست که نتیجه ای جز افزایش قیمت خودرو در پی نخواهد داشت.

در واقع، بعد از تله گرفتار کردن خودروسازان در دام تخصیص ارز و بلاتکلیفی قیمت ها، حمله ویران‌گر و سنگین دیگری از جبهه ای جدید آغاز شده است.

هر چند طی سال های اخیر، خودروسازان در صف اول انتقادها قرار گرفته اند،

اما بعد از استیضاح فاطمی امین نقدهای تند و کوبنده جای خود را به موج سهمگین حملات بنیان‌کن داده است.

فلج کردن خودروسازان

به نظر می رسد بخشی پنهان و قدرتمند، گام به گام در حال اجرای طرحی هستند تا خودروسازان داخلی به خصوص مونتاژکاران را فلج و زمین‌گیر کنند.

اولین گام با تغییر نرخ ارز برای تعرفه ترخیص از ۲۸۵۰۰ تومان به بالای ۴۲ هزار تومان برداشته شد، اما با قیمت های جدید هم ارزی به خودروسازان داده نشده است.

این عدم تخصیص مانع از سفارش گذاری می شود و با توجه به زمان‌بر بودن پروسه سفارش تا تحویل، به طور جد تولید خودرو در نیمه دوم سال با بحران های بسیار وحشتناک مواجه خواهد شد.

روزهای پس از استیضاح

گام دوم، یک هفته بعد از استیضاح وزیر سابق صمت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) با انتشار فهرست جدید قیمت خودروهای مونتاژی برداشته است.

موضع گیری خودروسازان علیه قیمت ها (با توجه به افزایش صفر تا صدی هزینه های تولید) و پنهان شدن پشت ژست های عوام فریبانه،

مردم عصبانی از گرانی ها را رودروی آن ها قرار داد. در این شرایط، طراحان این طرح توانسته اند خود را به خوبی در جلد مردم‌دوستی جا زده و افکار عمومی را در روز روشن فریب بدهند.

با تکمیل شدن بخش دیگری از طرح، درست در زمانی که تولیدکنندگان با مشکلات کمبود ارز و بلاتکلیفی دست به گریبان هستند،

تعطیلی فولاد مبارکه به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین ورق های مورد نیاز خودروسازان، خطر تعطیلی و توقف تولید خودرو گام سوم این طرح به شمار می آید.

یک بازخوانی ساده

اما پرسش این است که چرا با جدی شدن طرح واردات خودروهای دست دوم  تمام این اتفاقات پی در پی رخ می دهند؟ به نظر می رسد با یک بازخوانی ساده می توان به جواب رسید.

ابتدا نرخ ارز تغییر کرده و بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند؛ سپس لایحه واردات خودروهای دست دوم به مجلس داده می شود؛ دو فوریت آن تصویب می شود؛ قیمت های جدید خودروهای مونتاژی اعلام می شود؛ جو روانی جامعه علیه خودروسازان می شود، در این وضعیت، مدام بر طبل ارزان شدن خودرو با خودروهای وارداتی کوبیده می شود؛بعد از ماه ها یک دفعه ۴ هزار خودرو مانده در پشت دروازه های گمرک ترخیص می شوند؛ صبح همان روز تعرفه به شدت افزایش‌یافته از سوی دولت ابلاغ می شود و در همان روز مجلس با کلیات لایحه واردات خودروهای دست دوم موافقت می کند. حالا هم که قرار است فولاد مبارکه تعطیل شود. البته نمی توان از بازی پلیس خوب و بد در رسانه ملی برای جوسازی علیه خودروهای تولید داخل، لگن خواندن آن ها و فرق نداشتن لندکروز و ۲۰۶ بی تفاوت گذر کرد.

یک پرسش دیگر

پرسش دیگر این است که نتیجه این محدودیت ها و حملات پی در پی چه می شود؟ بر هم ریختن نظم و آشفتگی شدید بازار خودرو؛

کاهش شدید تولید و عرضه و افزایش قیمت؛ بروز نگرانی های مردم و مسئولان از پیامدهای آن، بالا رفتن قیمت تمام شده خودروهای وارداتی صفر

پیرو تعرفه های جدید و نیاز به یک راهکار فوری و کارا.

راه حلی ساده

به نظر می رسد تمام این داستان ها و جنگ و گریزها تنها و تنها برای مجاب و راضی کردن افکار عمومی برای واردات خودروهای دست دوم باشد.

در واقع، با توجه به قیمت خودروهای دست دوم در آن سوی مرزهای ایران و تعرفه های در نظر گرفته شده، این خودروها درست در بازه قیمتی محصولات مونتاژی قرار خواهند گرفت.

در واقع، طراحان این طرح بسیار حساب شده عمل کرده اند؛ از یک سو، می دانند که چاینیزاسیون صنعت خودروسازی کشور

دیگر برای بسیاری از مردم قابل تحمل نیست و از سوی دیگر، نسبت به استقبال از خودروهای خارجی یقین دارند.

یعنی در بازاری که حق انتخاب چندانی وجود ندارد، ورود این خودروهای دست دوم با تنوع بالا به مثابه یک معجزه به شمار می آید.

البته شور و شعف ناشی از این واردات چندان طولانی نخواهد بود. سیل که بیاید همه را با خود خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *