برقی یا هیبریدی : تفاوت بین خودرو های برقی و هیبریدی

برقی یا هیبریدی : تفاوت بین خودرو های برقی و هیبریدی در این مقاله به تفاوت های ببین خودور های برقی و هیبریدی می پردازیم. امروزه ما شاهد رشد روز افزون خودرو های برقی و جایگزین شدن آن ها به جای انواع ماشین های احتراقی هستیم، زیرا صعنت خودرو سازی جهان، تصمیم به جایگزین کردن سایر منابع انرژی به جای سوخت طبیعی گرفته است.

مصرف سوخت بالا و تولید آلودگی های محیط زیستی موجب شد خودروهایی بروند که مصرف سوخت کم تری داشته باشند. تا هم سوخت کمتری مصرف شود و هم آلاینده های کمتری تولید شود.

در این مقاله می خوانیم :

  • فرق ببین خودرو برقی و هیبریدی
  • خودرو برقی
  • خودرو های هیبردی
  • ایراد بزرگ خودروهای برقی
  • تسلا موفق‌ترین شرکت تولید کننده خودرو برقی

فرق ببین خودرو برقی و هیبریدی

در ادامه مطلب به تفاوت خودرو برقی و هیبریدی می پردازیم. اتومبیل یا خودرو هیبریدی به عنوان یک سیستم شناخته می شود که در طراحی آن به شکل همزمان یک موتور بنزینی، به همراه یک موتور الکتریکی و در کنار آن یک باتری را به شکل همزمان در خود جای داده است.

به اتومبیل های هیبریدی خودرو سبز یا یا خودرو برقی دو گانه نیز گفته می شود که با نام لاتین (Hybrid electric vehicle, HEV) خوانده می شوند.

 در رابطه با طرز کار موتورهای الکترونیکی باید گفت که این موتورها زمانی قدرت زیادی را تولید می کنند که موتور الکتریکی به آهستگی در حال چرخش است.

این امر در رابطه با موتورهای بنزینی کاملا برعکس بوده و هنگامی که در بالاترین حد چرخش هستند بیشترین قدرت را تولید می کنند.

رای درک تفاوت موتورهای موجود در اتومبیل های برقی و هیبریدی باید این مسئله را ذکر کنیم در اتومبیل های برقی تنها منبع برای تولید نیرو برای به حرکت درآوردن اتومبیل موتور الکتریکی محسوب می شود. در این حالت قدرت اتومبیل مورد نظر به توان باتری مورد نظر بستگی دارد. در مورد اتومبیل های هیبریدی با هماهنگی بین دو موتور الکتریکی و بنزینی گشتاور و توان خروجی اتومبیل بیشتر بوده و این نوع خودرو از اتومبیل های برقی یا الکتریکی توان خروجی بیشتری دارند.

برقی یا هیبریدی

خودرو برقی

خودورهای تمام برقی همانطور که از نامشان پیداست، تنها به پیشرانه و موتورهای برقی و الکتریکی مجهز شده اند که در صورت اتمام شارژ باتری آن، دیگر قادر به ادامه مسیر نخواهند بود. البته بزرگ ترین نکته منفی در این گونه خودروها مسافت قابل پیماش پایین آنهاست که در مقایسه با قدرت مندترین نسخه از آن، قادر است حدود ۴۰۰ کیلومتر را در هر بار شارژ به پیماید. این خودروها نیز در منزل یا ایستگاه های شارژ مخصوص، قابلیت شارژ را دارند که البته خودروسازان کمتری نظیر تسلاموتورز با برنامه های جاه طلبانه اش ایده غیرممکن خودروهای تمام برقی را به مرحله اجرا و عملی رساند و به همه نشان داد که خودروهای تمام برقی در صورت تجهیز به باتری های فوق قدرتمند و با ظرفیت بالا قادر خواهند بود با میزان آلایندگی صفر به بهترین وسائل نقلیه در جهان تبدیل شوند و کاربران نیز بتوانند با تهیه و خریداری آن، نقش پررنگی در کاهش آلودگی محیط زیست ایفا کنند.

خودرو های هیبردی

این خودروها از پیشرانه‌های احتراقی که در تمامی وسائل نقلیه بنزینی بکار برده می شود، بهره می برند که موتور برقی آن تنها نقش مکمل و کمکی دارد. موتورهای الکتریکی موجود در سیستم این خودروها به یک باتری قابل شارژ مجهز شده است که نیروی موردنیازش را توسط سیستم ترمز بازیابی انرژی به دست می آورد. این بدان معناست که باتری بکاررفته در خودروهای هیبریدی توسط برق شهری قابلیت شارژ ندارند. با اینکه در خودرو و مدل های مختلفی که شرکت های متفاوت تولید کرده اند، تفاوت های اساسی وجود دارد اما به طور کلی موتور الکتریکی خودروهای هیبریدی، در اصل به شتاب و سرعت پیشرانه احتراقی و بنزینی آن کمک کرده و در صورت اتمام بنزین، قادر است تا یک مسافت کم و محدود (حداکثر ۴۰ کیلومتر) را بدون نیاز به بنزین بپیماید.

ایراد بزرگ خودروهای برقی

عیب بزرگی که در ماشین برقی می‌توان به آن اشاره کرد، وابستگی صد در صد ماشین به باتری است که ظرفیت و چگالی آن با سوخت‌های طبیعی قابل قیاس نیست؛ امید می‌رود که با پیشرفت تکنولوژی این مشکل نیز برطرف شود.

تسلا موفق‌ترین شرکت تولید کننده خودرو برقی

سال 2003 کمپانی تسلا، توسط مارک تارینینگ و ابرهارد این دو نفر نقش بسیار مهمی در پیشرفت و شناخته‌شدن شرکت داشتند در آمریکا تاسیس شد؛ نام این کمپانی از دانشمند مشهور، مخترع و مهندس برق نیکولا تسلا گرفته شده است. چهار سال پس از تاسیس، آیلان ماسک که به عنوان یکی از ده شخصیت تأثیرگذار جهان شناخته شده است، مدیریت این کمپانی بزرگ را برعهده گرفت.

کلام آخر

در این میان با توجه به شرایط زیرساختی کشور ایران و تفاوت خودرو برقی و هیبریدی ، بسیاری از کارشناسان حمل و نقل معتقدند که خودروهای هیبریدی بهترین گزینه برای تردد در جاده‌های ایران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *