چرا پایانه های شارژ خودروهای الکتریکی تسلا در حال تبدیل شدن به استاندارد صنعتی هستند؟

چرا پایانه های شارژ خودروهای الکتریکی تسلا در حال تبدیل شدن به استاندارد صنعتی هستند؟

زمانی که تسلا در سال 2012 سدان مدل S با باتری خود را معرفی کرد، دارای یک دوشاخه اختصاصی برای شارژ مجدد بود که توسط هیچ خودروساز دیگری استفاده نمی شد.

این شرکت همچنین شبکه شارژرهای پرسرعت خود را منحصراً برای تسلا نصب کرد.

خودروسازان رقیب رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند. آنها از انواع طرح های Plug استفاده کردند و به شرکت های مستقل برای ساخت و راه اندازی شبکه های شارژ عمومی به استفاده از آن دوشاخه ها متکی بودند.

سپس ناگهان در بهار امسال، فورد موتور و جنرال موتورز اعلام کردند که وسایل نقلیه الکتریکی آینده آنها از Plug شارژ تسلا استفاده خواهند کرد و ریوین، ولوو و مرسدس بنز به سرعت همین سیاست را دنبال کردند.

در سرتیتر برخی رسانه ها اعلام شد که تسلا «در جنگ‌ پایانه های شارژ پیروز شد». اما بسیاری از تحلیلگران می گویند که تأثیر آن بر صنعت و رانندگان خودروهای برقی که به سرعت در حال رشد هستند، احتمالاً کمتر از آن چشمگیر خواهد بود.

1.چرا رقبای تسلا به دوشاخه های تسلا روی می آورند؟

آنها خواهان دسترسی به شبکه تسلا در ایالات متحده از حدود 20000 سوپرشارژر هستند که این تعداد 62 درصد از شارژرهای پرسرعت نصب شده در امتداد جاده های آمریکا را نشان می دهد. این شارژرها می توانند در عرض 15 دقیقه تا 200 مایل به یک باتری الکتریکی تخلیه شده اضافه کنند.

آنها همچنین قابل اعتمادترین ها پایانه های شارژ در نظر گرفته می شوند. رانندگانی که توسط J.D. Power مورد بررسی قرار گرفته اند به طور مداوم به تسلا نمره بالاتری نسبت به سایر شبکه های شارژ می دهند، مانند شبکه هایی که توسط ChargePoint Holdings Inc.، Blink Charging Co. و EVgo Inc اداره می شوند.

فورد و جنرال موتورز در تلاشند مشکل شارژرهای بی کیفیت تاثیری روی فروش خودروهای الکتریکی جدید آنها نداشته باشد.

هر دو شرکت سخت تلاش می کنند تا خودروها و کامیون های خود را برقی کنند و جنرال موتورز هدف خود را برای فروش خودروهای سبک با آلایندگی صفر تا سال 2035 تعیین کرده است.

2.تسلا چه چیزی از آن به دست می آورد؟

شرکت Money. Piper Sandler & Co تخمین زد که افزودن رانندگان فورد و جنرال موتورز به شبکه سوپرشارژر می‌تواند درآمد سالانه شارژ تسلا را تا سال 2030 به میزان 3 میلیارد دلار و تا سال 2032 به میزان 5.2 میلیارد دلار افزایش دهد.

برای شرکتی که درآمد سالانه آن به بیش از 80 میلیارد دلار می رسد این مبلغ چندان بازی را تغییر نمی دهد ولی همچنان مبلغ قابل توجهی است. به علاوه،رانندگان غیر تسلائی اکنون در معرض اکوسیستم شارژرها و برنامه های تسلا قرار خواهند گرفت.

این به شرکت فرصتی می دهد تا برخی از مالکان را به تسلاس تبدیل کند. علاوه بر این، ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا در ماه ژوئن در توییتی اعلام کرد که آماده است مجوز سایر فناوری‌های تسلا از جمله سیستم خودران آن را به خودروسازان بدهد. به عبارت دیگر، باز کردن سوپرشارژرها می تواند منجر به معاملات بیشتر شود.

3.چند مدل دو شاخه برق شارژر خودرو الکتریکی مختلف وجود دارد؟

دو مدل دو شاخه پرکاربرد برای شارژ سریع در ایالات متحده وجود دارد:

استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا یا NACS و فناوری به نام استاندارد شارژ ترکیبی یا CCS. اروپا از نسخه ای از CCS استفاده می کند، در حالی که چین دارای دوشاخه خود است که به نام GB/T شناخته می شود.

خودروسازان ژاپنی به طور مشترک کانکتوری به نام CHAdeMO (تلفظ CHAD-mo) توسعه دادند، اما رقبای آمریکایی آنها آن را قبول نکردند. تا به حال، CCS پلاگین انتخابی برای پایانه های شارژ خودروهای الکتریکی آمریکایی بود که توسط تسلا ساخته نشده بود، اما با اعلامیه های اخیر، این به سرعت در حال تغییر است.

4.پس آیا ما فقط به سمت استفاده از یک نوع استاندارد پایانه شارژ خودروهای برقی می رویم؟

شاید یک روز این اتفاق بیافتد، اما این قطعی نیست. طرفداران EV همیشه آرزو می کردند که ای کاش فقط یک دوشاخه استاندارد صنعتی وجود داشت، زیرا پیچیدگی را از شارژ عمومی حذف می کرد. (سرانجام، رانندگان وسایل نقلیه موتور احتراقی نیازی ندارند که نگران این باشند که کدام پمپ بنزین برای آنها کار می کند.) اما شرکت تحقیقاتی BloombergNEF اشاره می کند که هنوز خودروسازانی هستند که خودروهای برقی جدیدی را به بازار می آورند که قرارداد تسلا را امضا نکرده اند.

استاندارد دوشاخه و بسیاری از خودروهای برقی در حال حاضر در جاده ها نیاز به دوشاخه CCS دارند. همانطور که مثال تسلا نشان می دهد، سهم بازار عامل بزرگی است که در آن فناوری به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد: طبق گزارش BNEF، تسلا 60 درصد از فروش خودروهای الکتریکی آمریکای شمالی را در سال گذشته به خود اختصاص داد، در حالی که این میزان برای جنرال موتورز 7 درصد بود. (فورد در بین پنج نفر برتر نیست.)

5.آیا این بدان معناست که یک شورت Bolt نمی تواند در آینده از ایستگاه شارژ عمومی استفاده کند؟

نه. دولت فدرال 5 میلیارد دلار یارانه برای شبکه سراسری ایستگاه های شارژ عمومی که توسط شرکت های خصوصی ساخته خواهد شد، اختصاص می دهد، و قوانین این برنامه ایجاب می کند که هر ایستگاه شارژ سریعی که پول دریافت می کند، باید دوشاخه CCS داشته باشد. (آنها می توانند دوشاخه های اضافی نیز ارائه دهند.)

همه شرکت های شارژ می خواهند در ساخت آن شبکه سراسری مشارکت کنند. بنابراین، اگرچه ChargePoint، Blink، Electrify America و EVgo همگی گفته‌اند که شروع به اضافه کردن دوشاخه‌های تسلا به ایستگاه‌های خود می‌کنند، نمی‌توانند CCS را کنار بگذارند – مگر اینکه دولت فدرال قوانین خود را تغییر دهد.

خودروهای برقی قدیمی با دوشاخه CCS همچنان می‌توانند در جاده شارژ شوند.

6.تغییر به دوشاخه های تسلا برای دیگر شبکه های شارژ چه معنایی دارد؟

به آنها فشار می آورد، اما لزوماً کشنده نیست.پایانه های شارژ خودروهای الکتریکی ChargePoint، Blink و سایرین باید محصولات خود را تغییر دهند تا پلاگین جدید را در خود جای دهند و هزینه آن تجهیزات هنوز مشخص نیست. و آنها باید قابلیت اطمینان شبکه های خود را بهبود بخشند تا رانندگان خودروهای برقی فقط از Stati تسلا استفاده نکنند.

ترجمه و تنظیم از : حامد میرشمسی

منابع:

Liam Denning of Bloomberg Opinion on how the adoption of Tesla Superchargers by GM, Ford and others created an existential crisis for public charging networks.

J.D. Power’s 2022 study on consumers’ experience with public charging stations.

A Bloomberg News analysis of why Ford chose Tesla’s plugs.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *